How to write: Teen Fiction

Zowat heel Wattpad is gevuld met fanfics en teen fiction. Nogal logisch, aangezien de meeste mensen die op die site zitten toch meestal tieners en/of fangirls zijn. Maar hoe schrijf je nou goede tiener fictie en zorg je ervoor dat het niet een van die standaard verhalen wordt? Lees verder om een aantal van mijn tips te zien!


Stap 1: Verzin een verhaallijn

Laten we eerlijk zijn, vrijwel ieder teen fiction verhaal gaat over liefde. Daar is niks mis mee hoor, zolang je het maar niet al te cliché brengt (zie stap 2). Naast liefde is de puberteit en opgroeien ook een belangrijk onderwerp. Denk hierbij aan boeken zoals The perks of being a wallflower en The catcher in the rye. Het is waarschijnlijk niet het soort Teen Fiction die je verwacht op Wattpad, maar toch hoort het er wel bij. En misschien maakt dat je verhaal juist wel origineel!
Verder kan ik je niet zo veel helpen met het bedenken van een verhaallijn, het grootste gedeelte moet uit jezelf komen. Probeer je verhaal zo origineel mogelijk te houden is de beste tip die ik je kan geven!

Stap 2: Vermijd clichés

Een van de dingen die teen fiction wel heel erg kenmerkt zijn clichés. Om je verhaal zo origineel mogelijk te houden, heb ik een lijstje gemaakt met clichés die je beter kan vermijden.

  • DE BADBOY EN DE NERD: Ik weet niet hoe vaak ik dit al voorbij heb zien komen. De badboy wordt verliefd op de nerd, maar de nerd moet niks van hem hebben. Maar uiteindelijk valt ze toch voor hem. Wow, die zagen we niet aankomen! Over het algemeen gaat het altijd tussen twee mensen die totaal tegenovergesteld zijn, dus een badboy en een nerd, maar ook tussen bijvoorbeeld de populairste jongen en een loser. Ik wil niet zeggen dat je niks met tegenstellingen kan doen, maar probeer het niet te cliché te maken.
  • DE STER VIEL VOOR MIJ: Herinnert iemand de Disney Channel film Starstruck? In die film werd een meisje door haar zus, die een enorme fangirl van een bepaalde popster was, meegesleurd om hem te gaan stalken. Het meisje moest niks van de popster hebben, ze vond hem maar vervelend. Zul je net zien dat hij tegen haar opbotste. Hij viel meteen voor haar en zei moest nog steeds niks van hem hebben. Maar uiteraard werd ze uiteindelijk toch verliefd op hem. Ik moet toegeven, ik vond die film zelf toen heel leuk, maar 1 film is wel genoeg? Zowat alle One Direction fanfics zijn op zo'n soort verhaal gebaseerd. En om nog maar niet over de kleine kans dat dit werkelijk gebeurd te praten, dit kan je dus echt beter vermijden!
  • GEEN OUDERS: "Mijn moeder is gestorven toen ik 6 was en mijn vader is een alcoholist die niks om me geeft." Hartstikke handig als je het zo schrijft, want dat betekent dat je je karakter alles kan laten doen zonder dat er ouders zijn die hem/haar tegenhouden. Ik moet toegeven dat ik dit zelf ook heb gedaan, maar ik probeer er dan wel nog een verhaal aan te verbinden. Het feit dat haar vader alcoholist is, heeft een bepaalde impact op haar leven die ik nodig heb om mijn verhaal voort te zetten. Dus als het iets toevoegt aan je verhaal zeg ik doen. Maar als je het alleen schrijft om van de ouders af te zijn, moet je maar met de ouders leven.


Stap 3: Verzin een personage

Met de tips van Raegan kom je al heel ver, maar nu moet je nog de connectie tussen je karakter en je verhaal leggen. Zorg dat het logisch is. Dus als je personage gepest wordt, is het niet erg waarschijnlijk dat ze eruit ziet als een model. En wat maakt je personage nou interessant? Waarom volg je haar in het verhaal en niet een ander? It's up to you!


Stap 4: Begin te schrijven!

Maak je hoofdstukken niet te lang, maar ook niet te kort. Mensen op Wattpad moeten het binnen 10 minuutjes kunnen lezen. Meestal doe ik het zelf tussen de 1000 en de 2000 woorden. En omdat Wattpad ook heel wat anders is dan een normaal boek kan je ook leuke dingen doen die je in een boek haast niet doet. Verander de pov (point of view) bijvoorbeeld en vertel je lezers wat nou precies het hele achtergrondverhaal van dat bijkarakter is!


Stap 5: Blijf schrijven!

Dit is een van de vele stappen die ik zelf er lastig vind. Omdat het om Wattpad toch ook wel veel om je lezers gaat, moet je proberen vaak een nieuw hoofdstuk up te loaden. Daarom raad ik je aan om voordat je je eerste hoofdstuk online zet, een paar hoofdstukken in de wachtrij te hebben. Zo kan je dus toch uploaden als je even een writers block hebt.
Een handige manier om én meer lezer én vaker te uploaden is om aan het eind van elk hoofdstuk te zeggen "Als dit verhaal zoveel votes heeft, upload ik het volgende hoofdstuk.". Zo gaan mensen die graag meer willen lezen eerder op je verhaal stemmen!

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt gehad!
Liefs, Hanne

Share this:

,

CONVERSATION

0 comments:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!